Var tydlig

Ingen kan veta vad du behöver om du inte förklarar hur & varför du mår bättre & presterar bättre m

Var öppen, nyfiken och äkta (gäller alla)

Bättre att fråga och säga att man inte förstår än att låtsas & ev. misslyckas. Ibland blir det fel –

Skäms inte – skriv upp och gilla läget

Sluta skämmas/bli arg/frustrerad – konstatera istället att du behöver minnesstöd – hitta det som funkar för dig och kör på

Döm inte

Lär dig att skilja på ”försöker övervinna/hantera funktionsnedsättning” och ”skyller på diagnosen för att slippa”. Varje person är unik –

Visar hur man gör

Jag coachar och visar mina medarbetare hur man utför en arbetsuppgift, speciellt i början när personen är ny/ Nasir

Uppföljning

Jag har veckovisa uppföljningsmöten med min medarbetare som har ADHD/Lisa

Kommunikation

Ställa motfrågor när jag fått ett uppdrag för att det inte ska uppstå missförstånd/Jörgen